Wat is het?

Bij verkoudheid wordt vaak over griep of grieperigheid gesproken, maar echte griep is iets anders. Griep begint vaak met koorts, koude rillingen.

Je voelt je echt ziek met hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen, een rauwe keel, een droge hoest.

Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus, dat jaarlijks opduikt in de winterperiode. Het gaat om een zeer besmettelijke ziekte die een epidemie kan veroorzaken.

Kan het kwaad?

Je kan je flink ziek voelen door griep, maar gelukkig gaat het meestal vanzelf over. Het duurt vaak wel een paar weken voor je je weer helemaal de oude voelt. Soms komen er andere ziektes bij die wel behandeld moeten worden zoals longontsteking. Voorzichtigheid blijft dus meer dan geboden.

Sommige mensen lopen meer risico op complicaties bij griep, zij behoren tot een risicogroep.

Risicogroepen zijn:

• 65-plussers
  • personen met hart- en longziekten of diabetes
  • personen met een verminderde afweer door ziekte of door een medische behandeling

Griepvaccinatie

Je kan je het best tegen griep en zijn gevolgen beschermen door een vaccinatie. Soms krijg je na een vaccinatie toch nog griep, maar de gevolgen zijn dan minder ernstig.

Griepvaccinatie is sterk aangeraden voor de risicogroepen en ook voor iedereen die de risicopersonen kan besmetten zoals medisch personeel, familieleden of andere mensen die in nauw contact staan met hen.

Je kan je best laten vaccineren tussen half oktober en half november. Elk jaar moet je opnieuw een vaccin krijgen.

Vraag een voorschrift aan je huisarts, haal het bij de apotheker en bewaar het vervolgens in je koelkast, tot je je door je huisarts laat vaccineren.